Volkswagen Up! – návrat ke kořenům

13. září 2007

Nejobletovanější koncept auta vystavený na světovém autosalonu v Ženevě - to je Volkswagen Up! Podle automobilky to má být městský specialista, auto pro čtyři osoby, velikostí blízké kolínským trojčatům, tedy Toyotě, Peugeotu a Citroenu. Pro automobilku má být reakce návštěvníků autosalonu ve Frankfurtu rozhodujícím testem - protože se ale ne každý do Frankfurtu vypraví osobně, přinášíme vám z frankfurtského autosalonu podrobné informace...

Model Up! má být návratem značky Volkswagen ke kořenům. Mimochodem, pokud si z němčiny přeložíte název automobilky, dostanete spojení slov "lidová vozidla". A o to v tomto případě jde, jak za české zastoupení Volkswagenu potvrzuje Jan Klíma:

"Kořeny značky Volkswagen jsou v modelu Beetle, který motorizoval téměř celý svět. S modelem Up! se chce automobilka vrátit k základní mobilitě člověka a nabídnout mu 4místné kompaktní a ekologicky šetrné vozidlo za velmi dobrou cenu."

Také ve Wolfsburgu už si dobře uvědomují, že je čas připravit se na změny v automobilovém průmyslu. Up! má být podle odborníků německé automobilky odpovědí na současné problémy a otazníky okolo výroby a prodeje ekologicky šetrných a zároveň užitečných aut.

"Všem je jasné, že zásoby ropy jednoho dne dojdou, a proto je velmi důležité intenzivně přemýšlet o tom, čím budeme jezdit za 15 let. Jednou z cest je doprava v menších vozidlech s podstatně menší spotřebou. V případě konceptu Up! se hovoří o spotřebě mezi 3 až 3,5 litru na 100 km, což je ve srovnání se současnými vozy zásadní postup vpřed."

Přestože už se mluví o spotřebě z pohledu Volkswagenu revolučního modelu up!, ještě se vůbec neví, jakými bude vybavován motory.

"Uvažuje se o dvou- nebo tříválci umístěném na plocho vzadu, ale uvažovat o tom, jaké palivo ho bude pohánět, je zatím trochu předčasné, protože jsou tu například syntetická paliva typu Sun-fuel."

Logo

Majitele stařičkého modelu Škoda 120 by určitě potěšilo, že stejně jako jejich vůz, má i koncept Volkswagen Up! motor vzadu. Až na pár výjimek v poslední době jen velmi málo využívaná koncepce. Proč ji ve Wolfsburgu oprášili a sáhli po ní?

"Jednak je to, jak už jsem říkal, návrat ke kořenům Volkswagenu - Brouk měl také motor vzadu - ale hlavní důvod je ten, že umístění malého plochého motoru vzadu umožňuje jinou architekturu interiéru vozu a také jiný design karoserie. Kromě toho, že jde tedy o malé vozidlo (3,45m), tak má velký vnitřní prostor a zároveň umístění motoru vzadu umožňuje změnit tvar přídě vozu - chladič není vpředu."

Přestože u konceptů vystavených na světových výstavách se většinou o ceně nemluví, protože jde o vozy, které nejdou v brzké době do výroby, u Volkswagenu Up! je to jinak. Ve Frankfurtu se o ní mluví víc než dost. Ostatně, ona bude v modelovém životě novinky z Wolfsburgu velmi důležitá, protože se má v přepočtu pohybovat pod magickou hranicí dvou set tisíc korun.

"Výchozí cena byla stanovena kolem 6000 Eur. Ještě bych chtěl dodat, že se uvažuje o dvou modelech toho vozu. První verze, za základní cenu, bude specifikována pro méně náročné trhy s nižší kupní silou a druhá by měla být plně vybavená s veškerými technickými a komfortními prvky. U této verze bude cena sice vyšší, ale stále atraktivní."

A podle některých náznaků tady na frankfurtském autosalonu by se měla levnější verze modelu Up! prodávat jako model značky Škoda. Ale jestli bude mít stejný název a jak se budou oba modely lišit, na to je teď ještě opravdu brzy. Up! se totiž zatím jen ukázal světu a teď musí Volkswagen tvrdě zapracovat na jeho uvedení do výroby. Bude to pro něj v duchu názvu tohoto auta cesta nahoru?

autor: jař
Spustit audio