Začátek modernizace D1 je ve hvězdách

18. září 2012

Říká se, že každý začátek je těžký a zdá se, že ukázkovým příkladem je modernizace dálnice D1. Motoristé byli už na jaře připraveni, že se začne s opravami havarijních úseků, teď se však zdá, že ani na podzim se pracovat nebude. Dočkáme se zřejmě až příští rok na jaře. Proč to všechno?

Ještě koncem srpna generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák mluvil o tom, že obálky s cenovými nabídkami stavebních firem se budou otevírat 27. září. Teď ale ŘSD uvádí, že i přes námitky firem k podmínkám řízení, zůstává termín stejný – 1. říjen.

Důvody posunutí termínu za ŘSD vysvětluje Martina Vápeníková: „Na 28. září připadá svátek a ze strany některých firem padaly různé obavy, zda po tři dny svátků a víkendu nebude nikdo manipulovat s jejich nabídkami. Takže jsme dali termín pro podání nabídek na 1. 10. Hned ten den bude docházet k otevírání obálek. To znamená, že 1. října se budou otevírat tři soutěže a o den později další dvě – jedná se o pět samostatných tendrů.“

Harmonogramy jsou špatně nastavené, stýskají si stavaři

To byla jedna z připomínek stavařů, kterou stát vyslyšel. Celkem jich během druhého kola výběrového řízení přišly stovky, takže ŘSD v pátek změnilo obchodní podmínky. Ty teď musí stavaři zapracovat do svých nabídek, přestože podle jednatele Sdružení pro výstavbu silnic Petra Svobody nejsou ideální.

„My budeme potahovaní jako firmy za to, že děláme zimní období. I ty harmonogramy jsou špatně z hlediska technologie, zimy a případně povětrnostních podmínek,“ obává se Petr Svoboda.

I přes zmíněné připomínky však určitě všech 13 zúčastněných firem pošle své cenové nabídky. Ovšem, i když ŘSD z nich vybere ty nejlepší, pak to ještě neznamená, že se na podzim začne se stavebními pracemi.
Kromě toho, že běží 15tidenní odvolací lhůta je více než pravděpodobné, že se některá z firem kvůli výsledku odvolá k antimonopolnímu úřadu.

Jakákoliv chyba v podmínkách by mohla být fatální

„Toho se právě obáváme. Když řízení nebude dostatečně dobře připravené, tak hrozí, že zúčastněné firmy to buď takzvaně podstřelí a dají poměrně nízkou nabídku a pak tu zakázku nebudou schopny dokončit, nebo to bude velice drahé pro stát. Když dáte totiž dodavateli velmi tvrdé podmínky, tak mu vzniká více rizik, které se musí nějakým způsobem ohodnotit,“ domnívá se Petr Svoboda.

Stavební práce mohou začít až poté, co se podepíše příslušná smlouva, tedy po ukončení odvolacího řízení. Podle našich informací chce David Čermák co nejvíce otupit připomínky stavařů a ve středu by se s nimi měl sejít. Modernizace D1 by totiž měla být spolufinancována Evropskou unií.

A jak už dříve zdůrazňoval zmocněnec pro modernizace Jiří Švorc, právě proto je nutné celkovou rekonstrukci pečlivě připravit: „Snažíme se vyvarovat jakýchkoliv pochybení. Nad téměř každým slůvkem a každou podmínkou velmi pečlivě pracují právníci a odborníci, abychom se nedopustili nějaké chyby, která by se po dokončení stavby ukázala chybou fatální.“

A tak je velmi pravděpodobné, že začátek modernizace dálnice D1 se odsune až na příští jaro.

autor: evk
Spustit audio