Zachránci lidských životů

17. červen 2008

ESP je asi nejznámější zkratkou pro takzvaný stabilizační systém. Ten díky informacím z čidel dokáže pomoci řidiči v případě začínajícího smyku. Fyziku sice nepřepíšete, ale přesto to znamená značné snížení nehodovosti a záchranu tisíců lidských životů. V zemích EU se dnes prodává s tímto systémem už každé druhé auto. Co dnes po více než 10 letech od masového rozšíření stabilizační systém umí?

V současné době už je vyráběna třetí generace ESP nazvaná Premium.

"Od roku 1995, kdy bylo ESP poprvé použito ve výbavě auta, se změnilo to, že čerpadlo trvale vytvářející tlak v brzdovém systému pracuje místo se dvěma písty se šesti," vysvětluje Michal Ernst z Bosche.

Funkce systému je nyní také daleko komfortnější.

"Snížily se například pulzní tlaky v systému o 90 procent. Díky tomu je systém pro řidiče pohodlnější a neznatelnější a auto je také hbitější. Řidič prakticky nezaznamená okamžik, kdy se auto dostane do smyku a ESP začne pracovat."

Systém nejen kritické situace v určité míře dokáže vyřešit, ale on jim dokáže i předcházet. Především pokud jde o kondici brzd.

"V situaci, kdy začne pršet, dešťový senzor zpozoruje, že množství vody už je na kritické hranici a začne tak mírně přitlačovat brzdové destičky ke kotoučům. Tím předchází tvorbě vodního filmu na brzdových kotoučích a zároveň ohřívá brzdy tak, aby v případě nutnosti byly okamžitě použitelné."

Reaguje také na chování řidiče a zkracuje reakční dobu při kritickém brzdění.

"Systém okamžitě zpozoruje, že se blíží nebezpečná situace, a připraví brzdy, tedy přiblíží brzdové destičky ke kotoučům, případně mírně zvýší tlak v brzdovém systému tak, aby reakční doba byla co nejkratší."

Systém jízdní stability je už nyní povinný v USA pro osobní a lehká užitková auta. V Evropě bude povinný u nově vyrobených aut od roku 2014, a kromě jiného se připravuje i povinný takzvaný brzdný asistent.

"Řidič se většinou obává sešlápnout brzdový pedál silněji, přestože by to krizové situaci odpovídalo, a tak brzdový asistent si ze zrychlení vozu a polohy brzdového pedálu vypočte, že řidič brzdí jinak než obvykle, a znásobí sílu brzdného systému tak, aby brzdy pracovali silněji."

Důvodem je to, že pro maximální využití brzd je potřeba na pedál vyvinout sílu přibližně 80 kilogramů, a to málokdo udělá.

autor: pgj
Spustit audio