Žárovky měňte vždy v páru!
Noci jsou dlouhé, sluníčko vychází pozdě a zapadá brzy, navíc do toho sněží, prší a všechny ty mlhy - prostě s viditelností to není jednoduché. Když se k tomu přidá ještě problematická sjízdnost, může být na problém zaděláno. O pneumatikách, které pomohou při špatně průjezdné silnici, jsme v poslední době mluvili mnohokrát. Teď se zaměříme na žárovky.
Jsou lidé, kteří si třeba ve služebním - nebo příležitostně půjčeném autě - pochvalují jak výborně jim to ve srovnání s tím jejich starým autem svítí. Lepší viditelnost přitom připisují především pokroku v technologiích. Ovšem často stačí hrozně jednoduchá věc:
"Žárovky doporučujeme měnit každých 50 000 km nebo každé dva roky. Nejdůležitější je měnit vždy v páru. Každá žárovka se totiž po určité době vysvítí a přestože tam s odstupem času dáváme stejnou žárovku, každá svítí jinak," říká Tomáš Jursa z Philipsu.
Zmiňovaná dvouletá perioda výměny žárovek podle něj není vymyšleným marketingem výrobců žárovek, ale významná bezpečnostní záležitost.
"Měly bychom se naučit tyto intervaly dodržovat, abychom si zajistily stejně silný tok světla. Sice svítíme a tím tedy splňujeme vyhlášku, ale už nesplňujeme bezpečnostní stránku věci - světla ve voze jsou na prvních místech v aktivní bezpečnosti."
Světla jsou prý nejdůležitější proto, že když už přijde řada na tlumiče, brzdy, pásy a nedej Bůh i airbagy, krizová situace už nastala. Platí, že díky dobrým světlům by k ní vůbec nemuselo dojít.
"Světla jsou opravdu na prvním místě v oblasti bezpečnosti. Světelný tok se každým rokem zkracuje a když se podívám na vozy, které jezdí se stejnými žárovkami 2,3 nebo i 5 let, světlo je o několik metrů kratší. V případě, že dojde k nějaké krizové situaci, brzdná dráha může být výrazně kratší."
Brzdná dráha bude kratší samozřejmě za předpokladu, že budete mít v pořádku světla a problém uvidíte dřív. Podle nezávislých odborníků, které redakce při přípravě tématu oslovila se ale preventivní výměna žárovek týká spíše levnějších typů. Na trhu jsou ovšem dnes modely označované Hi-performance, které by údajně měly vydržet celou životnost vozu. A jak dodává z praxe obchodník s autoelektrikou Kamil Vorel z ElanCaru, trend je jasný.
"Je patrné, že lidé chtějí lépe vidět a když už žárovku mění, raději si připlatí."