Zvyšování mýtných sazeb? Poloviny dopravců se netýká

21. březen 2013

Výběr mýta se stále snižuje. Od začátku roku se vybralo o 80 miliónů korun méně než před rokem. A to i přes to, že kamiónů jezdí po našich silnicích stále víc. Jenže splňují nejvyšší ekologické normy, proto platí nízké sazby. Pro státní rozpočet je to věc sice nepříjemná, ale ne neobvyklá.

Podobná situace je prakticky ve všech evropských státech. Kamióny s ekologickou normou Euro 5 jsou proti ostatním zvýhodněné. Jak potvrzuje Ondřej Pavlík ze společnosti DKV, zvyšování mýta se jich většinou netýká, přestože se sazby dalších ekologických norem zvedly dvakrát o 25 %.

„Ve všech mýtných systémech při pohybech cen směrem vzhůru nebyla kategorie Euro 5 nijak dotčená. To motivuje dopravce, aby investovali v rámci nového vozového parku do kategorií Euro 5,“ potvrzuje.

Nejprve to pocítili v Německu, kde už před rokem zažívali, co my dnes. „Přestože během minulého roku dopravní intenzita rostla, objem financování elektronického mýta meziročně poklesl asi o 5 %,“ zmiňuje Ondřej Pavlík. „Jednoznačným důvodem byl přesun v rámci cenových pásem do Euro 5,“ dodává.

Stát může na mýtu vybrat o půl miliardy méně

A teď je to i u nás. Mýtné statistiky jasně potvrzují, že sice existuje pět ekologických kategorií, ale letos poprvé se větší část, tedy 52 %, všech mýtných transakcí odehrává v kategorii Euro 5. Toto číslo bude stále narůstat. V současné době je u nás registrováno už téměř 26 tisíc kamiónů nejvyšší ekologické kategorie.

Čtěte také

„Většina dopravců přechází k těmto kamiónům a vlastně vůbec se jich navýšení mýtných sazeb netýká. Bude-li tento trend pokračovat i do budoucna, za rok dva zjistíme, že k navýšení sazeb nedošlo,“ přibližuje Václav Nestrašil, který má na starosti mýto na Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Už teď je zřejmé, že letos se na mýtu může vybrat až o půl miliardy méně než loni. Podle Ondřeje Pavlíka však nemá smysl teď řešit změny v mýtných sazbách.

Vyřeší situaci Euro 6?

„Od dopravců si vybírají poplatky různými jinými způsoby – daněmi, zvyšováním spotřební daně na naftě,“ vyjmenovává. „To zasahuje do nákladové struktury autodopravců,“ zdůrazňuje.

Sazby mýta jsou i politickou záležitostí, tak proč je řešit rok před volbami? Zdá se, že se vším si poradí trh. V prosinci 2014 totiž končí současná dohoda o sazbách mýta a v kurzu už budou motory s normou Euro 6.

autor: evk
Spustit audio