Coma a De Villiers: Nikdo na obzoru?

14. leden 2007

V 8. etapě z Ataru do Tičitu Marc Coma upevnil svou vedoucí pozici. Smolařem dne je Isidre Esteve Pujol, kterému se rozbila převodovka. Nejbližším Comovým pronásledovatelem je teď Cyril Després se ztrátou 54 minut.

Marc Coma, který je na 1. místě v celkovém pořadí motorkářů prakticky od druhého dne v Africe, udělal další krok k získání druhého po sobě jdoucího dakarského titulu. Katalánec, který vyhrál dvě etapy v marocké poušti, projel plnou parou dnešní 589 km dlouhou etapu a také "přišel" o svého hlavního soupeře Isidre Esteva. Číslo 1 týmu KTM-Gauloises měl ten samý problém, který jeho kolegu Cyrila Desprése potkal dvakrát. Převodovka se mu rozbila v momentě, kdy měl před sebou ještě 330 km. Na kontrolním bodě 3 už měl Esteve ztrátu 1 hodiny 24 minut.

Coma vyjížděl do dnešní etapy jako šestý a zvládl předjet Desprése, který startoval první. Oba vítězové Dakaru přijeli do cíle v Tičitu spolu, přičemž Coma získal na svého nového vyzyvatele dalších 10 minut. Ullevalseter skončil 3. se ztrátou 24 minut, David Casteu dojel 4. o další 2 minuty 22 vteřin později. Průběžný vítěz celkového pořadí Coma, který má nyní náskok 54 minut 58 vteřin na druhého Desprése, by ale mohl být znepokojen tím, co se dnes stalo: "nemoc" strojů KTM 690 by mohla potkat i jeho motorku, která je úplně stejná jako ta, na níž jedou Després a Esteve. A mechanici dosud nenašli "vakcínu"...

"Etapa byla dlouhá a těžká: 8 hodin na motorce není jednoduché. Na začátku se střídalo kamení s pískem, pak už byl terén lepší. Dojel jsem Cyrila a u kontrolního bodu 2 jsme slyšeli, že Isidre měl problémy. Pak jsme s Cyrilem jeli společně, ale ne na plný plyn. Je škoda, co se stalo Isidremu, protože závod byl mnohem zajímavější. Ale ještě není konec. Ti, kdo už rallye jeli, vědí, že mauretánská část je náročná. Zítra budu první na startu a to je vždycky ošidné. Musím si pořádně prostudovat itinerář," zhodnotil dnešní etapu lídr Marc Coma.

K tomu se připojuje i Cyril Després a navíc komentuje situaci okolo problému s převodovkami KTM: "Všichni si držíme palce, aby se problémy neopakovaly. Mám celkem "výhodu", že před 5 nebo 6 dny jsem prakticky ztratil vítězství v Dakaru a teď mám ztrátu 54 minut, ale nikdo nemůže říct, kdo nakonec vyhraje. Problém je, že na našich motorkách je něco špatně a není možné z toho někoho vinit. KTM nemá tolik peněz jako třeba Mitsubishi nebo Volkswagen v kategorii aut. Osobně jezdím na KTM už víc než 6 let a ujel jsem kolem 150 000 km a až do letoška jsem nikdy neměl problémy."

Esteve Pujol v roli teevizního komentátora

"Všechno šlo dnes ráno dobře. Až ke kontrolnímu bodu 1 to bylo super. Jel jsem s Cyrilem a Marcem. Ale na 230. kilometru se mi rozbila převodovka. A konec etapy byl až na 589. kilometru! Musel jsem jet zbytek etapy na první stupeň. To byla fakt šílená smůla. Ale podívejme se na to z té světlé stránky: jel jsem rychlostí 40 km/h a užil jsem si krajinu kolem. Mé naděje na výhru sice zmizely, ale stále ještě není konec," řekl po dojezdu do cíle Isidre Esteve Pujol, který v dnešní etapě skončil 34.

V dnešní etapě se dařilo také Čechům: Martin Macek dojel 17., celkově si v kategorii motorek polepšil a je na 18. místě. Mezi prvními třiceti byl poprvé také David Pabiška na KTM dojel 29. a celkově je 58. Poslední z českých motorkářů Ivo Kaštan dojel 62. a v celkovém pořadí je na 63. místě.

V kategorii aut i dnešní etapu vyhrál Jihoafričan Giniel De Villiers (VW), druhý dojel Stéphane Peterhansel a třetí Luc Alphand (oba Francie, Mitsubishi). Kvůli problémům s posilovačem řízení dorazil Španěl Carlos Sainz na VW až 7.

Vítěz etapy de Villiers má na svého aktuálně největšího soupeře Peterhansela (Mitsu) půlhodinový náskok. K dnešní etapě řekl: "Těžký den. Na brífingu nám řekli, ať očekáváme jemný písek. Když jsme vjeli do prvních dun, tak tak jsme nezapadli. Po druhé sérii dun jsme na chvíli zastavili a prohlédli auto, ale nebylo to nutné. Je to škoda, protože díky této zastávce jsme ztratili nějakých 5 nebo 6 minut. Pak už bylo velmi těžké jet, protože cesta byla samá zatáčka a kamení. Samozřejmě jsme rádi, že jsme zase dali pár minut Mitsubishi. Totéž musíme udělat i zítra. V celkovém hodnocení 30 minut nic neznamená."

Druhý Stéphane Peterhansel přijel o 6 minut 35 vteřin později: "Ztratili jsme hodně času, protože jsem dnes nejel tak, jak jsem chtěl. Po prvních 25 km jsme jeli na prázdných pneumatikách. A protože jsme neměli náhradní, musel jsem jet velmi opatrně. Problém je, že vždycky říkám, že potřebujeme těžkou etapu a když je tady, tak jsme první, kdo udělá hloupou chybu. Prostě musíme jet perfektně bez chyb. Giniel vede proto, že má sice výborné auto, ale především je to excelentní řidič. No, ale v Dakaru je všechno možné. Loni touhle dobou jsem na tom byl podobně a nakonec jsem skončil 4."

Devítinásobný vítěz Rallye Dakar Stéphane Peterhansel

"Nebyl to tak dobrý den, ale stále ne tak špatný jako pro Sainze. Dvakrát jsme se dostali do duny a měli problémy. Ale nebyli jsme jediní. Řekněme, že jsme zpátky ve hře, i když jsme z ní nikdy skutečně nevypadli. Taktika je stejná: musíme útočit. Ale i tak zkoušíme víc věcí najednou: když vlítneme do dvou dun, tak proto, že jedeme na plný plyn," říká loňský vítěz Francouz Luc Alphand, který dnes dojel 3. se ztrátou 9 minut a 11 vteřin.

Carlos Sainz, i přes problémy s posilovačem řízení, nakonec dojel na 7. místě (celkově 4.): "Problémy začaly po 300 km. Takže dalších skoro 300 km jsem jel bez posilovače. Ztratili jsme hodinu. Je to nejspíš kvůli nové součástce, kterou jsme namontovali včera. Ještě než se to stalo, zabředli jsme do písku a i tak jsem zvládl dojet Peterhansela. Pak nám selhal posilovač. Teď prostě musíme bojovat."

Obletovaná hvězda Rallye Dakar 2006 Carlos Sainz

Posádka Zapletal-Janáček měla v předchozí 7. etapě smůlu. Problémy jim způsobila porucha spojky. Přes noc ji opravili a do bivaku v Aratu dorazili v sobotu navečer. Stihli tak čas stanovený rozhodčími a přes 17hodinovou penalizaci mohli dnes pokračovat v jízdě. Do 8. etapy vyjížděli jako 123., do jejího cíle se dostali na neuvěřitelném 66. místě.

V kategorii kamionů se jako první do cíle v Tičitu dostal Holanďan Hans Stacey na MANu, 4. dojel Aleš Loprais, následovaný Tomášem Tomečkem (oba Tatra). Martin Macík po páteční etapě nepokračoval ze hry ho vyřadilo vadné těsnění válců a ze soutěže musel odstoupit.

Výsledky - 8. etapa:

Automobily: 1. De Villiers (JAR/Volkswagen) 7:31:52, 2. Peterhansel (Fr./Mitsubishi) -6:35, 3. Alphand (Fr./Mitsubishi) -9:11, 4. Attíja (Katar/BMW) -12:09, 5. Miller (USA/Volkswagen) -27:22, 6. Schlesser (Fr./Schlesser-Ford) -48:50.

Průběžné pořadí: 1. De Villiers 27:35:53, 2. Peterhansel -31:13, 3. Alphand -43:04, 4. Sainz (Šp./Volkswagen) -1:05:51, 5. Attíja -1:44:14, 6. Schlesser -2:00:59.

Motocykly: 1. Coma (Šp./KTM) 7:46:13, 2. Després (Fr./KTM) -10:02, 3. Ullevalseter (Nor./KTM) -24:00, 4. Casteu (Fr./KTM) -26:22, 5. Verhoeven (Niz./KTM) -29:16, 6. Blais (USA/KTM) -38:30, ...10. Katriňák (SR/KTM) -52:01, 17. Macek (ČR/Yamaha) -1:21:40, 29. Pabiška (ČR/KTM) -1:48:06, 62. Kaštan (ČR/Suzuki) -3:02:29.

Průběžné pořadí: 1. Coma 30:24:47, 2. Després -54:58, 3. Casteu -1:03:15, 4. Blais -1:31:26, 5. Ullevalseter -2:00:06, 6. Verhoeven -2:08:57, ...11. Katriňák -3:11:56, 18. Macek -5:58:19, 58. Pabiška -11:42:16, 63. Kaštan -12:13:58.

Kamiony: 1. Stacey (Niz./MAN) 8:58:49, 2. Mardějev (Rus./Kamaz) -40:08, 3. Brouwer (Niz./GINAF) -42:48, 4. A. Loprais -58:15, 5. Tomeček (oba ČR/Tatra) -58:43, 6. Van Ginkel (Niz./GINAF) -1:18:08.

Průběžné pořadí: 1. Stacey 31:35:46, 2. Mardějev -2:56:36, 3. Van Ginkel -4:31:22, 4. A. De Azevédo (Braz./Tatra) -4:39:42, 5. A. Loprais -4:58:03, 6. Jacquot (Fr./MAN) -6:05:33, ...Tomeček -10:16:11.

autoři: ČTK , Dakar.com
Spustit audio